Direktlänk till inlägg 18 november 2018

Lyckofrö!

Av livsoptimisten - 18 november 2018 10:38

Lycka, vad är lycka?
För mig är det just meningsfullhet, njutning, gemenskap, sammanhang, välbefinnande, syfte, engagemang, flow i det stora och i det lilla. Lycka som ibland går att ta på och som ibland bara finns utan anledning. Lycka i olika grader, ibland en skön trygg bas och ibland som ett sprudlande överflöd där det t.o.m kan vara svårt att ta in. Lycka som kan komma smygande till lycka som kommer i raketfart. Tror att du kan känna igen en hel del eller hur?

Lycka är viktigt för mig och mitt liv, en lycka utan prestige eller högmod, en lycka som är äkta och genuin, en lycka som bara är min, som jag ibland vill behålla själv och en lycka jag gärna delar med mig av.

Vi lever här i vårt land i massor av möjligheter till lycka. Men visst finns olycka runt oss på olika sätt och ibland drabbas vi själva. Men det går att vända och låta lyckan gro igen. Lyckans frö som planteras när vi är små, ja finns det något härligare än att se och höra ett litet barns naturliga spontana lycka, deras djupa gurglande smittande skratt, I löööve it! Så lycka har vi i oss och lyckofröet behöver omsorg och näring.

Men visst finns det saker som skaver även i mig. Ibland vill skavet ha utrymme ovh då får det ta utrymme för ett tag men sen vill jag hitta mitt lyckofrö och ge det mer fokus istället. När lyckofröet prioriteras så klarar jag av skavet på ett lättare sätt, då kan jag vända och vrida på skavet och se olika möjligheter för att minska dess omfång och till slut låta det helt försvinna bort. Utan skav tror inte jag att lyckan blir lika värdefull. Så är det för mig, mina skav i livet gör att jag värdesätter lyckan högt, är tacksam för lyckan och därför varsam om lyckan.

Mitt lyckofrö ska jag ge näring idag tillsammans med min familj, vi ska ge varandras lyckofrön en massa glädje och omsorg. Det blir spelkväll, ett härligt sätt att mötas i, en gemenskap runt en spelplan eller i en kortlek. Att just mötas i något gemensamt är guld värt när livet mellan oss snurrar fort, upptar oss och håller den fysiska gemenskapen på avstånd. Den själsliga närheten finns alltid, den kan inget hålla på avstånd. Och det är inte kvantiteten som alltid ger bästa lyckan och gemenskapen utan mer kvaliteten. Och när barnen hör av sig och önskar en spelkväll med söndagsmys med mamma så är det självklart för mig att direkt ropa ut mitt JAAA!!

Så idag tänker jag ge mitt lyckofrö meningsfullhet, njutning, gemenskap, sammanhang, välbefinnande, syfte, engagemang och om möjligt flow i spelet :-) tillsammans med min familj. Tur jag inte är född med en vinnarskalle, jag tar gärna en förlust och ser någon jag älskar vinna! <3

Önskar dig och ditt lyckofrö en härlig dag!

 
 
wiolettan

wiolettan

18 november 2018 11:22

"Ibland vill skavet ha utrymme", så bra skrivet, så fint och tänkvärt, ja hela inlägget rymmer djupa tankar.
Definitionen av lycka, "pratbubblorna" tycker jag om.
Trevlig söndag.
Kram!

http://wiolettan.bloggplatsen.se

livsoptimisten

18 november 2018 11:34

Tack och detsamma till dig Wiolettan! Kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av livsoptimisten - 1 augusti 2022 21:02


I en tid av mycket dömande mot andra och mot oss själva, allt ältande, alla borden, alla varför är det nu dags att låta förlåtelsen få större utrymmet i dig själv, runt omkring dig, på hela vår jord. Vi går på lärandets väg i livet, alla möten och hä...

Av livsoptimisten - 8 juli 2022 21:28


Det tar sin tid…Att skapa livet och dess innehåll…Att få rotfäste och stabilitet…Att förgrena livstrådar till många vänner…Tacksam för mitt fina trygga rot och grenrika livsträd! Idag har jag lagt till ännu en årsring och ...

Av livsoptimisten - 5 juli 2022 19:49


Är du redo för att välkomna en tid i kärlek och harmoni? ❤️En tid som leder in oss på nya vägar, där ljuset bekämpar det mörker som vi i generationer blivit så skrämda av. Nu tänker du att den här kvinnan är spratt galen men icke sa nic...

Av livsoptimisten - 24 april 2020 22:23


Svåra tider kretsar omkring oss! Många hamnar i lidande och sorg, avstånd som gör ont, isolering som tär. Ett virus elakt så få! Vi får ta del av information och upplevelser i flödet som känns som om det är hämtat från en science fiction film. Otäcka...

Av livsoptimisten - 3 augusti 2019 12:49

Vinden ökar så smått men håller sig precis i mellanrummet mellan varmt och kallt. Kruset på havet bubblar vitt på ytan mellan båtarna som kryssar fram. Solen, min käre vän, lyser vackert från blå himmel och strålarna värmer huden så skönt. Jag på ena...

Presentation


Jag är en 54-årig kvinna som är levnadsglad i en perfekt ålder enligt mig själv! En ålder som ger trygghet, mod, nyfikenhet, livsglädje men även erfarenheter och en massa lärdom.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5
6
7 8
9
10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21
22
23 24 25
26
27
28
29
30
<<< November 2018 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards