Direktlänk till inlägg 16 augusti 2018

Plötsligt kan livet ställas i annan dager!

Av livsoptimisten - 16 augusti 2018 08:46

Ta vara på livet - Lev varje dag - Skapa minnen! 
Det stämmer verkligen och händelser sker som väcker dessa fraser till livs för oss. 

I tisdags åkte jag på ännu ett äventyr, dags för dans på Västerhagen i Haverdal som ligger utanför Halmstad. En riktigt gammal dansbana som på sommaren har dans på tisdagar. Det som är bra här att publiken som kommer vill verkligen dansa, är i alla åldrar och stället har inget alkoholtillstånd så allat är nyktert och "jag dansar inte nykter" passar inte på detta stället :-) 

Kvällen börjar med en timmes träning för alla, först en timmes buggträning och sedan en timmes gammeldansträning. Jägadansen emellan som göra att du får dansa/träna med många danspartners, kul! 
Gammeldans är inget jag fixar tyvärr pga allt snurrande och sjösjukan som då slår till på trägolvet. Men så imponernade då det är många turer och koordineringar som så många av dansarna kan och därför härligt även om jag stod sidan om och tittade på. 
Glädjen bland danspubliken är stor och leendet på läpparna lätta att finna. Jag träffar så många olika människor med olika personligheter och även om dansmötet är kort, oftast bara två danser, så får jag en bild och ett samtal av danspartnern. Det berikar min glädje :-) 


Men varför har jag då satt rubriken som jag gjort? Plötsligt kan livet ställas i annan dager? 

När jag kör hem från dansen så ringer min mor vid 00.30 Ja tänker jag att hon vill veta att jag är på väg tryggt hemåt eftersom det är en bit att köra. Men nix, det var inte det enda, far är på akuten, han har fått en stroke. Åååå nej, är min första tanke? Hem och hämta mor och sedan iväg till akuten där vi fick träffa far direkt och sjuksköterska och läkare som var helt fantastiska. Nu var det lugnt på akuten denna natt och det fanns gott om tid för personalen att ge till oss, så fint och skönt. Undersökningen visar att det är en liten blödning och inte en propp. Nu hör till saken att far har många sjukdomar sedan många år tillbaka men har ändå varit självständig med mors stöttning. Men nu kan det vara förändrat och han är för tillfället mycket mer hjälpberoende. Jag kan bara be att han får tillbaka det mesta av sina funktioner för att kunna klara sig hemma på ett hyggligt sätt även om saker och ting må ha förändrats. Ja, det blir en dag i taget och lite pausande för mitt eget liv och det faller ju sig helt naturligt förstås. 

Men så mycket som skrivs om sjukvården så har vi så här långt fått oehört bra bemötande, det enda jag har lite funderingar på ä'r information till oss som än så länge saknas och efterfrågan för att identifiera fars hela livssituation och sjukdomar. Men det kommer säkert, det har bara gått ett och ett halvt dygn.....
Jag arbetar själv med sjukvård men på en adminsitrativ nivå i syfte att framförallt utveckla äldrevården i den kommunala hälso- och sjukvården. Så nu får jag möjlighet att praktisera det som mina arbetsdagar innehåller. 


Så lev idag och njut av stunder, möten, händelser och lugn! Tänk inte på morgondagens eventuella "om", när "om" kommer så kommer den. Allt blir som det ska,allt har en mening, där lägger jag min tillit. 


Må gott och på återhörande! 



 
 
wiolettan

wiolettan

16 augusti 2018 16:04

Så på pricken du skriver om att ta till vara den dag som idag är, så oerhört viktigt.
Jag känner väl till detta med stroke, efterbehandling och allt som följder med detta. Har nära som har haft det, själv klarade jag mig med en tia attack, nog så jobbig för mig då, för 7 år sedan. Fick en pacemaker då och den hjälper mig.
Förstår att du blev orolig och är, men fint att bemötandet var rätt och ni kände er sedda och hjälpta.
Hoppas på snar tillfrisknande för din far.
Ha det så bra det går.

http://wiolettan.bloggplatsen.se

livsoptimisten

16 augusti 2018 23:07

Tack snälla och så skönt att du fick bra hjälp!
Vi tar ett tag i taget, livet bestämmer vilket håll det ska gå åt.
Ha det bra du också!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av livsoptimisten - 1 augusti 2022 21:02


I en tid av mycket dömande mot andra och mot oss själva, allt ältande, alla borden, alla varför är det nu dags att låta förlåtelsen få större utrymmet i dig själv, runt omkring dig, på hela vår jord. Vi går på lärandets väg i livet, alla möten och hä...

Av livsoptimisten - 8 juli 2022 21:28


Det tar sin tid…Att skapa livet och dess innehåll…Att få rotfäste och stabilitet…Att förgrena livstrådar till många vänner…Tacksam för mitt fina trygga rot och grenrika livsträd! Idag har jag lagt till ännu en årsring och ...

Av livsoptimisten - 5 juli 2022 19:49


Är du redo för att välkomna en tid i kärlek och harmoni? ❤️En tid som leder in oss på nya vägar, där ljuset bekämpar det mörker som vi i generationer blivit så skrämda av. Nu tänker du att den här kvinnan är spratt galen men icke sa nic...

Av livsoptimisten - 24 april 2020 22:23


Svåra tider kretsar omkring oss! Många hamnar i lidande och sorg, avstånd som gör ont, isolering som tär. Ett virus elakt så få! Vi får ta del av information och upplevelser i flödet som känns som om det är hämtat från en science fiction film. Otäcka...

Av livsoptimisten - 3 augusti 2019 12:49

Vinden ökar så smått men håller sig precis i mellanrummet mellan varmt och kallt. Kruset på havet bubblar vitt på ytan mellan båtarna som kryssar fram. Solen, min käre vän, lyser vackert från blå himmel och strålarna värmer huden så skönt. Jag på ena...

Presentation


Jag är en 54-årig kvinna som är levnadsglad i en perfekt ålder enligt mig själv! En ålder som ger trygghet, mod, nyfikenhet, livsglädje men även erfarenheter och en massa lärdom.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Augusti 2018 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards