Alla inlägg den 27 oktober 2018

Av livsoptimisten - 27 oktober 2018 12:08

Dag Hammarskjöld, vilken klok man med så mycket andlighet inte många visste om.

Orden i bilden;
Vi kan inte välja ramen för vårt öde, men vad vi sätter in i den är vårt eget val.

Jag ser ramen och ödet som vår tavla över livet, där allt är föränderligt över tid.
Ramen finns där när vi föds, kanske inte målad men i ett råmaterial. Våra föräldrar börjar rita konturer i tavlan och sakta tar vi över penseln efter hand när vi växer och utvecklas. Men är vi medvetna, kan vi vara medvetna över vårt öde?

Jag tror att vårt öde är förutbestämt, essensen och den röda tråden finns där hur just vårt liv ska te sig. Jag har många många gånger ställt frågan, varför? Varför just det, varför just jag, varför just han/hon, varför just nu, varför inte jag?
Svaren finns inte där direkt men om tillit och flow i framåtrörelsen finns där så kan frågetecknet rätas ut när jag tittar tillbaka i backspegeln över situationen.
Det har hjälpt mig med mina varför och fått dom till att bli reflektion, förståelse, utveckling, acceptens, tillåtande, lugn och väntande istället för för motsträvighet, ilska, sorg, oro och bitterhet.

Min tavla för denna dagen ska jag måla med varsamma och medvetna penseldrag. Penseldrag av murriga varma omslutande färger blandat med varma sken från ljusens lågor. Utanför finns regnet, och den begynnande kylan men det kommer tavlan att hålla borta för en inbjudande känsla av värme, mjukhet, trygghet, välkomnande, vila, avkoppling, förnöjsamhet.

Dofter av varma kryddiga aromer kommer sprida sig i tavlans rum. Christmasoljan i diffusern med doft för lycka , glädje och säkerhet, kanel- och aprikosdoft från köket och kvällens mustiga höstmiddag.
Gemenskapen i tavlan kommer från delar av min familj som kommer finnas runt tavlans bord i samtal, bara vara och njutning av mat och dryck.

Ser du min tavla, kan du känna den, gemenskapen, känslan, doften?
Med den inre bilden i sinnet kan vi förändra känslan i/för vår dag, vårt öde, vår ram. Tankens kraft är stor och kan förändra!

Hur ser din tavla ut, dina penseldrag för just denna dagen?

Presentation


Jag är en 54-årig kvinna som är levnadsglad i en perfekt ålder enligt mig själv! En ålder som ger trygghet, mod, nyfikenhet, livsglädje men även erfarenheter och en massa lärdom.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19 20 21
22
23
24 25 26 27 28
29
30
31
<<< Oktober 2018 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards