Alla inlägg den 8 november 2018

Av livsoptimisten - 8 november 2018 21:44

Sedd - Behövd - Önskad

Viktiga ord som kan ge så mycket av att enbart uttalas.

Dessa ord säger min körledare i gospelkören jag sjunger i. Vid varje övnings början så tittar han på oss och säga orden; Ni är sedda behövda och önskade!

Vi är någonstans runt 30 personer och jag tror att vi alla känner att vår körledare säger dessa ord till oss personligt. Jag känner mig verkligen sedd behövd och önskad av honom och av körkompisarna och det är en fantastisk känsla. Vi blir viktiga för varandra och för sången!

Jag tror att det blir ett bättre resultat på övningen genom att börja med dessa ord, genom denna starten. Så orden är säkerligen ett medvetet sätt att leda oss, stimulerar vårt engagemang, i syfte att få en glad och harmonisk kör och med resultat att få fint genomförda sånger, fin klang som når ut och med målet en glad och nöjd publik som njuter av vår sång.

Körledaren kompetens är inte sångpedagogik utan kompetens att engagera oss, få oss att bli en kör, samklang där våra röster blir en röst av alla röster tillsammans, att få oss att göra musiken levande och där vi förmedlar textens innebörd till publiken. Måste säga att ledarens strategi lyckas väl. Det går inte att inte engagera sig, inte känna glädje, att inte försöka sjunga på det bästa sätt man kan, att inte le och sprida glädje. Det ska ju svänga och gunga i en gospelkör och det är inte alltid så lätt att röra sig på ett sätt som berättar textens budskap, kan lätt blir lite stelt och blygt så det behövs verkligen pepp. Och jag lovar att det gungar om oss så taket lyfter! 

Tänker att körledarens budskap är viktigt och skulle passa i många typer av organisationer, inte bara körer. Bekräftande bemötande gör helt klart något om orden sägs varje gång, vid varje tillfälle, på ett förtroligt personligt sätt. Det är en liten insats, kostar ingenting men som ger massor av utdelning tillbaka.

Funderar på hur det hade blivit i andra typer av organisationer? Spännande!
Så till dig, du som kan, säg orden till dem du har i din organisation. Testa, se vad som händer i rummet, i samarbetet, med relationerna, med resultatet.

Och till just Dig från Mig!
Jag ser dig, du är önskad av mig och behövd för att mina ord ska få höras, läsas få betydelse och inte bara försvinna i tystnadens dvala!
Du är viktig för mig och min livsoptimistiska blogg!

Tack för att du är här, just nu, för att du läser! <3

Presentation


Jag är en 54-årig kvinna som är levnadsglad i en perfekt ålder enligt mig själv! En ålder som ger trygghet, mod, nyfikenhet, livsglädje men även erfarenheter och en massa lärdom.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5
6
7 8
9
10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21
22
23 24 25
26
27
28
29
30
<<< November 2018 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards