Alla inlägg den 14 november 2018

Av livsoptimisten - 14 november 2018 10:24

Jag vet inte alltid  med en gång vilka ord som ska få skrivas och sprida mitt budskap här i min blogg. Men konstigt nog så kommer ämnet alltid till mig och sedan flyter bokstäver till ord, sammanhängande meningar och stycken. Vips har ett nytt blogginlägg skapats.

 

Idag kom ordet vägval till mig.
Jag står själv i ett vägval, kanske gör du också det och många med oss. Faktiskt står hela Sverige i ett politiskt vägval där jag precis tagit del av stadministeromröstningen som ju inte helt oväntat röstades ner. Så vägvalet om Sveriges framtid står kvar, ett vägval som för mig ter sig mer som en maktkamp än om politik för Sveriges bästa. Inte utan att jag får en kuslig känsla som sprider sig i mina ådror men mitt val blir till att ha tillit och tro att det kommer bli till det bästa för Sverige.

 

På Facebook kom ett inlägg om  tips för beslut i vägval och här har jag valt ut delar som gav mig  tankar och funderingar att grunna vidare på i mitt eget vägval.

Hjärnan fattar beslut utifrån de känslor som tankarna skapar. En fundering som jag gillar och som kommer att förstärka min förmåga att hitta logik till varför jag ska göra si eller så.  Om tanken och känslan skulle skrämma mig så kommer det kanske få mig att tveka att ta beslutet.  Hur ska jag höra mitt hjärta, min känsla, min tanke för vad som är mitt bästa för att sedan kunna göra val utifrån det bästa beslutet för mig? Att inte fatta beslut kan vara ett sätt att vila i ovissheten och vänta in svaret med tålamod. Tålamodet är förknippat med vilken attityd som kommer att finns under den tid själva väntan pågår. 

 

Att inte våga fatta beslut handlar om rädsla för att det ska bli fel. Istället för att se det som att ett beslut blir rätt eller fel kan det ses som att beslutet kan ge ett önskat eller ett oönskat resultat. Om då resultatet blir oönskat kan blicken riktas på vad jag gjorde för att det blev som det blev och på vad som hände som inte kunde påverkas.

Inlägget ger ett gott tips på vad man kan grunda sina beslut och val på. Medvetenhet om vart man är på väg, klarsynthet i vad man vill och en attityd till att beslut ska skapa harmoni. 

 

Ofta känner jag ett behov av råd och information, hur ska jag göra, vad är bäst osv. Ibland hjälper det ibland kan det göra valet än svårare. Här tror jag det är viktigt att om jag ber om råd så ska jag beakta det, se vad som passar i min känsla och vad som inte passar. Alla råd är kanske inte det bästa för hur vi själva känner och vill ha det så det gäller att be om råd när jag verkligen vill ha rådet och sedan se om rådet kan hjälpa eller inte.

 

Sedan beskriver inlägget en viktig del till – mod. Att titta bortanför sin egen komfortzon, våga prova, våga få ett oönskat resultat och våga reflektera. Det är först då som egen medvetenhet utvecklas. Modet kan te sig på olika sätt beroende på vilka val som ska tas för att inte bli ett risktagande beslut tänker jag.

 

Ja, jag fick bra tankar att fundera vidare på i mitt vägval där jag just nu känner tålamod i att vänta in svaret som kommer att komma.

 

Jag ska avsluta med en annan sak som kom upp på Facebook av en klok vän – Ubuntu! Ni ser på bilden här i inlägget vad Ubuntu betyder.  Klokt inslag som jag tycker att vi alla behöver ha med oss, du, jag, Sverige.

I am because we are – Jag är för att vi är!

How can one be happy when the others are sad? Hur kan jag vara lycklig när dom andra är ledsna?

Tänk om vi kan vara här på jorden tillsammans och tillsammans hjälpas åt i syfte att göra det bättre för oss alla!


I am because we are - Nu går jag ut i mitt Ubuntu -liv och vänta med tålamod in svaret på mitt vägval

Hänger du med? :-) 

 

 

 

 


Presentation


Jag är en 54-årig kvinna som är levnadsglad i en perfekt ålder enligt mig själv! En ålder som ger trygghet, mod, nyfikenhet, livsglädje men även erfarenheter och en massa lärdom.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5
6
7 8
9
10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21
22
23 24 25
26
27
28
29
30
<<< November 2018 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards