Alla inlägg under oktober 2018

Av livsoptimisten - 24 oktober 2018 16:25

Jag älskar dofter, dom förstärker känslor!
Det kan vara doftljus, doftpinnar, rökelse, oljelampor. Sen någon tid har jag bekantat mig med Young living. Ett företag som gör oljor från seed till seal. Allt är fullständigt naturligt och det finns inga begränsningar i användningen. De kan användas i matlagning, bakning, hudvård, smärta och kroppsliga tillstånd och mycket annat.

Själv har jag diffuser där jag blandar doft efter humör och behov. Doften sprider sig härligt i huset. Jag har också några droppar grapefruktsolja i vattnet och det smakar ljuvligt friskt. Några droppar Thieves i händerna vid yoga lyfter klassen.
Dofterna i oljan gör mig lugn och harmonisk.

Så ikväll är det en happening där företaget kommer och ger oss information och tips. Ska bli super spännande att få lära mig nya spännande användningsområden.
Jag lär komma tillbaka med tips! :-)

Av livsoptimisten - 22 oktober 2018 06:48

Måndag morgon, igen!
En ny vecka ligger framför och med det nya möjligheter att träna på. Så försöker jag se det när uppförsbacken eller den dolda vägen där den snäva kurvan döljer vad som komma skall ligger framför.

Allt har en mening men det är inte förrän man ser i backspegeln som meningen blir tydlig.
När man tänker, aha, det var därför det blev så.

Tillit tillit till att allt blir till det högsta bästa för mig! Och så var det ju det, sikta mot stjärnorna så når du grantopparna.

Dessa orden och min förståelse ska få vara ledord för denna kommande veckan som idag känns en aning disig. Hoppas det klarnar upp allt eftersom, det får tiden visa.

Ha eller visualisera en go start på veckan! <3

Av livsoptimisten - 21 oktober 2018 12:32

Inte för att det känns som om vintern är på intågande men det är väl dags att bädda om trädgården för vintervila.
Mycket blommar fortfarande och det känns som om livet i bladen inte riktigt vill lägga sig till ro ännu.

Vintervila innebär ju vila och stillhet även för oss. Behövligt men jag längtar tills allt ska börja gro och sprudla igen.
Jag är ingen vintermänniska, nä det är våren och sommaren dom är mitt bästa. Helst tiden fram till midsommar då allt är fräscht och nytt innan det vänder igen.
Men om inte vintern fanns så kanske inte den tiden skulle vara lika uppskattad, lika nyfiken på nytt och oväntat.

Oktober går mot sitt slut och november står på tur. November som brukar vara kall ruggig och grå men vem vet om det blir så i år när allt verkar upp och ner i årstidernas klimat.

Kollat 10-dygnsprognosen och temperaturen minskar allt eftersom. Frosten är på ingång nattetid. Snart kommer kanske snötäcket och bäddar ner sig bland växterna.
Så nu bäddar jag om och säger natti natti till trädgården och önskar en skön vila!

Av livsoptimisten - 20 oktober 2018 19:48

Sitter här hemma, rummet är fyllt av tända stearinljus, skön musik ljuder ur högtalaren. Vilsamt och tacksamt reflekterar jag över dagen som blev till ett fint bevarat minne.

Ca 100-150 MC åkare samlades för Memorialrun för sin fina vän. En kortege som spred en fin mäktig värdighet i den tunga sorgen. Motordånet ekade i stadens gränd och ändå stod luften stilla och tystnaden var total. Känslorna var svåra att hålla borta för oss som stod vid sidan.

Vid min sida fanns mina mödrar, mor och min, för alltid, svärmor. Medan rundan pågick njöt vi av lite gott att dricka och äta på en uteservering. Tänk att sitta på en uteservering här i Skåne i oktober, märkligt och härligt. Och härligt är det att förgylla mina mödrars sällskap, dom blir så tacksamma.

Efter en timmes tid återvände åkarna och det blev en stunds fin gemenskap innan alla rullade vidare hemåt.

Nu sitter jag här, berörd och tacksam. Så viktigt att se vilka tacksamheter som finns i livet och när livet stannar upp blir dom tydliga. För mig är en tacksamhet att familjen finns kvar trots skilsmässa, som visserligen har många år på nacken, 15 år faktiskt. Min fd man var en av arrangörerna för MC rundan. Vi och våra familjer, kan alla umgås på ett ödmjukt sätt och det är en stor rikedom. Den är inte helt gratis och det har kostat känslor, förstånd, förståelse, vilja och kärlek - respekt och tid. En fin balans av ödmjuk närvaro och ett ansvarsfullt avstånd - tänk om alla skilsmässor fick ha det så.
Det är min tacksamhet ikväll!

Nu njuter jag vidare av kvällen och premiären av Så mycket bättre med huvudpersonen Eric Gadd kommer förgylla den.

Why dont you Why dont I

Av livsoptimisten - 20 oktober 2018 11:29

Älskar min morgon varje lördag!
Startar med behaglig ayoryoga på mysig studio med varm och behaglig stämning och bästa yogaläraren eller yogamästarinna skulle jag nog vilja benämna henne.
Hon ser och bemöter oss alla, var och en, personligt med stor värme.
Där får jag vakna i lugn och ro, säga godmorgon till varje cell och till mitt sinne genom mitt andetag och genom sköna rörelser i stillhet och ibland varsam styrka.
Med slutna ögon se min sol växa i mitt hjärta, min sol och mitt hjärta som är så viktigt för mig. Där får jag vara jag, där är jag trygg, där är jag stilla, lugn och stark. En fin rikedom att starta en lördag morgon med och som jag bär med mig genom hela dagen!

Den känslan är än viktigare idag, idag när det är en viktig dag för vår vän som rycktes bort för en vecka sedan. Alla hans mc vänner ska ha en memorialrun för honom och det väntas många många åkare. Men även andra som jag som inte åker mc utan vill på avstånd ta del av deras start på färden och om möjligt deras återkomst.

Det kommer bli mäktigt i både känsla, stillhet, tystnad och motordån som sakta rullar iväg.
Så även här behöver alla mycket sol i sina hjärtan och det ska jag försöka hjälpa att sprida små frön av.

En varm fin sol till ditt hjärta! <3

Av livsoptimisten - 19 oktober 2018 16:57

Då är jag på väg, på väg söder över.
En kväll i varm gemenskap väntar där skrattet brukar blandas med allvar i en härlig blandning. Öppenhet och förroende knyter oss samman. Sen har vi boken, den ska bara huvudmålet för träffen för vi är en bokklubb :-)
Ibland får den vara huvudmålet men ibland endast ett svepskäl för då tar våra skratt, matcoch vin över scenen.

Denna gången har vi läst, jag har dock lyssnat, på Hans Roslings Hur lärde jag mig förstå världen. En intressant bok om Hans liv och hans resor och forskning i Afrika. Han har gjort många upptäckter och avtryck i vår värld.

Tror ändå att det är tur att jag har lyssnat för jag är inte säker på att jag hade läst klart om boken fanns i mina händer.
Jag är mer vän med romaner och gärna feel good, andlighet, liv och gestalter.

Samtalen runt vårt bord är mycket värdefulla. Alltid något att ge och ta till sig. Vänskap ska vårdas ödmjukt, kravlöst, öppet och det gör vi verkligen. Vi får alla vara dom vi är i lust, fnitter, allvar, sorg, ja alla känslor som kommer till bordets samtal.

Nu kommer en av bokklubbens medlemmar på mitt tåg så nu börjar samtalet för kvällen.
Om jag hittar henne på det knökfulla tåget vill säga :-)

Njut av fredagsmys var du än befinner dig!

Av livsoptimisten - 17 oktober 2018 22:07

En onsdag, en ledig dag där lugn ska råda. Så började min dag och mitt mål för denna dagen. Först en lugn morgon för att låta dagen, kropp och själ vakna i sakta mak. Tom vädret vaknade och tog sig sakta fram, från dimma till sol och blå himmel.

Så småningom knöts mina skor och ena foten sattes framför den andra i det sköna ljumma vädret. Stegen vandrade mot Råå för en stund med far i minneslunden. På vägen ner gick tankarna som i ett samtal med honom, tänk om jag kunde få prata med honom, få be honom om några goda råd!

Ett gravljus tände jag och lovade i mitt sinne att komma tillbaka till honom efter att jag njutit av musik och sång. Kyrkan bjuder på Baguettemusik varje onsdag lunch. För en billig peng bjuds det på kaffe med god baguette och 30 min musikunderhållning i olika ganger.

Idag var det musikaler insvept i vacker sång och toner från pianotangenterna.
En skön och avkopplande stund och som inledningstalet berättade, att lyssna till musik öppnar sinnet, här och nu, skingrar tankar som stör koncentrationen, så bara blunda och lyssna.

Och jag lyssnade på texterna där jag hörde fraser, ord och text som jag tog till mig. Dom lät som viktiga budskap och fick mina tankar att gå till far.

Den första musikalen var The secret garden där det finns en speciell plats som ingen känner till, där allt är himmelskt. Far älskade sin trädgård, sina blommor och nu är han säkert i en vacker trädgård i himlen som är hemlig för oss så länge vi är på jorden.

Nästa var Fantomen på operan och rollfiguren Christine var i fokus, Christine som Fantomen kallade musikens ängel. I musikstycket har hon förlorat sin far, hon sörjer, älskar och önskar att han fanns där.
Nästa stycke är efterföljaren till Fantomen på operan, Love never dies. I texten hör jag glittrande toner som sjunger Think of me! Love will continue!

Det sista stycket är från musikalen Karusell där en vacker text avslutar dessa 30 minuters musikaliska lunchvila Walk on with hope in your heart!

Jag går tillbaka till fars lund och minns orden jag nyss hört. Nog har dom ett budskap och vackra sådana och det är lätt att låta mitt sinne känna att dessa fraser är ett budskap från far, ett vackert och hoppfullt budskap.

Så.......
Walk on with hope in your heart! <3

Av livsoptimisten - 16 oktober 2018 11:25

Sitter på tåget och reflekterar efter gång 5 i en kurs jag går Compassion.

Hur säger jag nej som blir ett ja för mig själv? Hur säger jag nej utan att det uppstår negativa känslor eller konsekvenser? Hur säger jag nej på ett ödmjukt och icke dömande eller icke hotfullt sätt?

Det har hela min förmiddag handlat om som en del i min självläkning. Om jag t.ex tar min duktighet så kräver den ofta att jag presterar, är lojal, är pålitlig. Bra egenskaper om dom är i balans till det realistiska och till måendet.
Där jag är nu är att krav på duktighet efter alla år fått en för stor proportion och balansen är rubbad. Jag lyssnar nu och lär av teorier, strategier för att fylla min verktygslåda med redskap i form av övning, fraser, handlingsberedskap, val, självmedkänsla och mycket annat.

Idag har jag fyllt verktygslådan med just verktyg och förståelse på gränssättning och hur mina ideal och krav kan väcka både skam och skuld.

Egenskaper i form av vishet, styrka, snällhet, värme och ickedömande är andra egenskaper. Egenskaper som för mig är viktiga att ha gentemot andra men hur viktiga är dom gentemot mig själv? Kan se olika ut och hänger ofta ihop med min förmåga till gränssättning, krav och ideal på mig själv.
Att uppmärksamma och medvetandegöra detta i mitt liv är ett steg närmare balans och ett gott självmående.

Det blir en spännande period att se fram emot där övning, uppmärksamhet kommer vara fokus. Omgivet av mitt medvetna lugnande och fokuserade andetag.

Nu när jag kom på tåget låg en tidning på bordet. Mitt horoskop låg uppslaget och budskapet var synligt.

?Ditt humör stiger. Det blir en bra dag om du tar tillvara dina möjligheter?

Slumpen är ingen tillfällighet! :-)

Presentation


Jag är en 54-årig kvinna som är levnadsglad i en perfekt ålder enligt mig själv! En ålder som ger trygghet, mod, nyfikenhet, livsglädje men även erfarenheter och en massa lärdom.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19 20 21
22
23
24 25 26 27 28
29
30
31
<<< Oktober 2018 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards