Direktlänk till inlägg 20 november 2018

Compassion - är styrka

Av livsoptimisten - 20 november 2018 07:50

Så är det dags för sista dagen i kursen Compassion, kursen för självmedkänsla som jag har gått under hösten och som består av nio delar.

Jag har lärt mig att förstå varför jag hamnar där jag hamnar, de röda trådarna som genom mitt liv som vävts ihop till ett orimligt krav på mig själv. Krav jag aldrig skulle ställa på någon annan. Jag har fyllt på min verktygslåda för livet med nya verktyg. Det känns gott och tryggt, min verktygslåda står alltid tillhands för mig. För det är ju så, inget förändras över en natt, vi är dom vi är men vi kan göra små förändringar och förståelsen kan göra att vårt livsmönster sakta ändras över tid. Att bara förstå sitt mönster förändrar känslan för det och resultatet av det.

Så trots allt är ingenting förgäves utan jag har tacksamhet även till detta, låter kanske konstigt men det har i sin tur utvecklat mig till den jag är idag. Utan mitt liv, utan mina skav, mina röda trådar, min livsväv hade jag inte stått där jag står i livet. Livet är definitivt inte fullbordat men jag har min nyfikenhet och vilja att ständigt lära mig mer om hur jag skapar och kan skapa mitt utrymme i mitt liv. Vi kan göra massor för oss själva och tillsammans med oss själva blir vi ett himla bra team om det finns Compassion som bränsle. Compassion istället för hårda ord och dömande mot oss själva, Compassion för att lindra skam och skuld som uppstår i oss.

Ju mer ego, ju mer fokus på mig själv utan att sätta mig på höga hästar kommer ge mig än mer styrka i mig, för mig och till andra.
Bilden visar precis det jag känner, styrka är att lyfta och bära andra men jag måste bära mig själv först, göra mig själv stark först för att kunna bära andra i balans. Att ge lika mycket till mig själv som jag ger till andra.

Så idag fylls jag av tacksamhet för det jag lärt mig denna hösten när livet hamnat på villovägar.

Önskar dig en Compassionfylld dag!

 
 
wiolettan

wiolettan

21 november 2018 14:10

Så bra och så sant. Är vi nere i skorna hur kan vi då lyfta och hjälpa andra?
Förstår att du tyckte om den kursen och känner dig starkare och styrkt.
Tacksamhetkänslan den finns hos mig också över så mycket, men framför allt över att jag får finnas till.
Varm kram till dig och tack för ett inspirerande inlägg.

http://wiolettan.bloggplatsen.se

livsoptimisten

21 november 2018 19:52

Tack Wiolettan!
Så rätt, livet är verkligen något att vara tacksam över. Tack för kramen och en varm kram tillbaka till dig!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av livsoptimisten - 1 augusti 2022 21:02


I en tid av mycket dömande mot andra och mot oss själva, allt ältande, alla borden, alla varför är det nu dags att låta förlåtelsen få större utrymmet i dig själv, runt omkring dig, på hela vår jord. Vi går på lärandets väg i livet, alla möten och hä...

Av livsoptimisten - 8 juli 2022 21:28


Det tar sin tid…Att skapa livet och dess innehåll…Att få rotfäste och stabilitet…Att förgrena livstrådar till många vänner…Tacksam för mitt fina trygga rot och grenrika livsträd! Idag har jag lagt till ännu en årsring och ...

Av livsoptimisten - 5 juli 2022 19:49


Är du redo för att välkomna en tid i kärlek och harmoni? ❤️En tid som leder in oss på nya vägar, där ljuset bekämpar det mörker som vi i generationer blivit så skrämda av. Nu tänker du att den här kvinnan är spratt galen men icke sa nic...

Av livsoptimisten - 24 april 2020 22:23


Svåra tider kretsar omkring oss! Många hamnar i lidande och sorg, avstånd som gör ont, isolering som tär. Ett virus elakt så få! Vi får ta del av information och upplevelser i flödet som känns som om det är hämtat från en science fiction film. Otäcka...

Av livsoptimisten - 3 augusti 2019 12:49

Vinden ökar så smått men håller sig precis i mellanrummet mellan varmt och kallt. Kruset på havet bubblar vitt på ytan mellan båtarna som kryssar fram. Solen, min käre vän, lyser vackert från blå himmel och strålarna värmer huden så skönt. Jag på ena...

Presentation


Jag är en 54-årig kvinna som är levnadsglad i en perfekt ålder enligt mig själv! En ålder som ger trygghet, mod, nyfikenhet, livsglädje men även erfarenheter och en massa lärdom.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5
6
7 8
9
10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21
22
23 24 25
26
27
28
29
30
<<< November 2018 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards